THINK OUTSIDE THE BOX

Imago 100

Bookshelf pe 2 cai cu USHER Audio 8945A   si   Vifa DX25TG-59-04

(pentru a vedea parametrii difuzoarelor dati click pe imagini)

 

   
Parametrii TS masurati precum si alti parametrii ai difuzoarelor sunt prezentati in tabelul de mai jos.

Usher  8945A
 Vifa DX25TG-59-04
D        140.0    [mm]
Re       5.87    [Ohms]
Fs       34.32    [Hz]
Zm       39.02    [Ohms]
BL       7.93    [N/A]
Qms      2.338
Qes      0.414
Qts      0.352
Vas      34.750     [liters]
L10k     0.24    [mH]
n0       0.32    [%]
dBSPL      87.20    [1W/1m]
Ms       20.59    [grams]
Cms      1.04    [mm/N]
D        25.0    [mm]
Re       3.05    [Ohms]
Fs       648.70    [Hz]
Zm       13.39    [Ohms]
BL       0.00    [N/A]
Qms      2.860
Qes      0.845
Qts      0.652
L10k     0.06    [mH]

Usher 8945A este deja un veteran din gama de difuzoare a producatorului Taiwanez si totusi, este prima data cand lucrez in mod direct cu acest difuzor. In cateva cuvinte, este un difuzor de 7″, are membrane de carton cu insertii de carbon, sasiu turnat, margine de membrana din caiuciuc, magnet din ferita.

Vifa DX25TG-59-04 este o versiune mai noua a lui DX25TG09-04, este un Tw cu membrana de matase, magnet de ferita, flansa din plastic, iar ca si caracteristica generala putem spune ca are un FS foarte mic (650Hz) avand in vedere clasa de pret in care se afla. La acest capitol are doar cativa rivali si aceeia sunt oarecum inruditi cu el.

Primul pas, ca de fieecare data, este simularea cutiei pentru difuzorul de mid-bas. WinISD spune ca are nevoie de o incinta de aprox. 16Litri cu tuningul portului la 45Hz si  astfel rezulta un F3 (anecoic) de aprox. 48Hz.



 

Dimensiunile si forma cutiei sunt oarecum asemanatoare cu cele ale proiectelor Imago si sunt prezentate mai jos.

 

Prima etapa in construirea cutiei ar fi debitarea materialului. In acest sens de mare ajutor mi-a fost un circular manual cu sina (Track Saw). Acest tip de circular permite debitarea placilor de mari dimensiuni cu mare usurinta si la o precizie fenomenala.

 


 

Am inceput ansamblarea cutiei inainte de a freza gaurile in baffle. Nu am optat pt. aceasta metoda dintr-un motiv anume, pur si simplu asa mi-a fost mai usor. Evident, imbinarea se face cu biscuiti, o consider o metoda foarte eficienta si foarte buna pentru boxe audio.

 

 

Dupa aceea am trecut la decuparea gaurilor pentru difuzoare cu ajutorul frezei.

Aici un detaliu in care am pus in evidenta tesirea pe interior a peretilor la difuzorul de midbas.

 

 

Pe partea interioara a gaurilor pentru difuzoare se monteaza piulitele cu gheara care fixeaza difuzoarele. Deasemenea, dupa cum se observa in imagine, marginile interioare a difuzorului de bas este tesit cu ajutorul frezei pentru o mai buna ventilatie a difuzorului.

 

In cele din urma baffelul a ajuns la locul lui si cutia este gata pentru un prim set de masuratori.

 

 

Se masoara raspunsul in frecventa si impedanta fiecarui difuzor montat in cutie. Microfonul este plasat la o distanta de aprox. 1m si dupa cum se observa pe multimetrul din imagini, semnalul de test are o amplitudide de 2.82V – ceea ce corespunde unei puteri debitate de aprox. 1W intr-o sarcina de 8ohmi.

 


 

Pana masuratorile sunt prelucrate si se simuleaza filtrele s-au furniruit si lacuit cutiile.

Raspunsul in fecventa a celor 2 difuzoare in cutie cu microfonul la o distanta de aprox. 1m si liniarizare de 16db si gate la 200hz.
Albastru – Vifa DX25TG59
Violet – Usher 8945a

Impedanta si faza electrica a celor 2 difuzoare montate in cutie

Violet – Vifa DX25TG59
Albastru – Usher 8945a

In urma simularilor avem dupa cum urmeaza:

Raspunsul in frecvenra simulat cu difuzoarele in faza

Raspunsul in frecvenra simulat cu difuzoarele in antifaza
Avem pusa in evidenta frecventa de taiere acustica

Impedanta simulata

Functia de transfer
Aici din nou avem pusa in evidenta frecventa de taiere electrica

Schema electirca a filtrului
Observatie: R2 si R4 reprezinta DCR-ul bobinelor L1 respectiv L2

PCB-ul pentru filtru

 

Acum cateva imagini cu executia filtrului si montarea lui in cutii.

La executia filtrului s-au folisite condensatoare MKP de la SCR si Jantzen Audio.  Bobinele din circitul difuzorului de bas au fost facute din sarma de cupru emailat cu diametru de 1.4mm iar cea de la tweeter cu sarma de 1mm. Cablarea interna s-a facut cu un cablu de 2.5mm.


Dupa montarea filtrelor si a difuzoarelor boxele se prezinta in felul urmator:

La sfarsit se face un set de masuratori de verificare.

Raspunsul in frecventa a boxei cu microfonul la aprox.1m, gate la 200hz si liniarizare de16dB

Raspunsul in frecventa a boxei cu microfonul la aprox.1m, gate la 200hz si liniarizare de16dB
Albastru – difuzoarele in faza
Rosu – TW – in antifaza
Impedanta masurata a boxei

In final inca cateva imagini din timpul testelor de auditie cu boxa montata pe stand.

Ca sa dau cateva impresii despre sunetul acestor boxe am sa citez cateva cuvinte din felul in care le caracterizeaza proprietarul:


“Acum despre sunet….soundstage foarte mare, bass-ul conturat si din plin, am incercat niste teste de bass care coboara in frecventa destul de mult si au facut fata cu brio. Chiar daca nu imi place sa ascult muzica bubuita, vroiam sa vad cum se descurca. Fata de JBL-urile mele care intrau in rezonanta, astea se aud perfect. Presupun ca dupa ce o sa treaca perioada de rodaj or sa se auda si mai bine. Am ascultat niste jazz si toate instrumentele erau pozitionate cum trebuie, pur si simplu s-a umplut camera de sunet. La clasica, chiar daca nu ascult eu foarte multa, dar am simtit ca sunt in fata scenei si cu toate instrumentele la locul lor.
………….

M-am si plimbat cu boxele prin camera, atat cat mi-a permis spatiul, si da, am reusit sa le duc in sweet spot si sa se auda mai bine. Nu stiu sa-ti spun cum se aude sunetul, dar este muuuult peste ce m-as fi asteptat eu, cel putin bass-ul te invaluie este mult mai cald fata de ce aveam eu inainte.


Eram convins ca se vor auzi f bine , dar sincer nu ma asteptam sa se auda atat de bine, cel putin dupa standardele mele si dupa ce setup am.”