Bookshelf pe 2 cai cu ScanSpeak 18W8434G00 si ScanSpeak D2905-930000


ScanSpeak 18W8434G00 midbas din seria Discovery, are  membrana de 7″ din NRSC (fibra de sticla) , margini de membrana de cauciuc, sasiu turnat din magneziu, suportul bobinei din fibra de sticla.

ScanSpeak D2905-930000 tweeter din seria Clasic cu membrana de matase de 25mm, flansa din aluminiu, frecventa de rezonanta foarte scazuta – 570Hz.


(click pe imagini pentru a vedea proprietatile difuzoarelor)

 

 
ScansSpeak 18W8434G00
http://www.loudspeakershop.eu
ScanSpeak
D2905 – 930000
http://www.loudspeakershop.eu

Parametrii T\S – masurati – sunt prezentati in tabelul de mai jos.

 

ScanSpeak
18W8434G00
  ScanSpeak
D2905 – 930000
D        134.0    [mm]
Re       5.61    [Ohms]
Fs       49.12    [Hz]
Zm       63.23    [Ohms]
BL       6.92    [N/A]
Qms      5.258
Qes      0.512
Qts      0.466
Vas      20.680     [liters]
L10k     0.35    [mH]
n0       0.46    [%]
dBSPL      88.69    [1W/1m]
Ms       14.18    [grams]
Cms      0.74    [mm/N]
D     25.0 [mm]
Re       4.99    [Ohms]
Fs       569.30    [Hz]
Zm       11.19    [Ohms]
Qms      0.747
Qes      0.602
Qts      0.333
L10k     0.10    [mH]

 



 

Din simularea cu WinISD rezulta o incinta de aprox. 18 Litri cu tuningul portului la 47Hz si un F3 de aprox. 49Hz.

 

Dimensiunile si forma cutiei sunt prezentae mai jos.

Cutiile vor fi facute din MDF cu o grosime de 36mm (baffelul ), in rest 18mm. Colturile bafelului vor fi tesite pentru a controla difractia iar in partile laterale vor fi curbate pentru a mari rigididatea incintei. 

Gaurile pentru difuzoare au fost taiate ca de obicei cu ajutorul frezei montate pe un compas. Aici as vrea sa povestesc cateva cuvinte despre cutitul de freza folosit. Este un cutit cu grosimea de 8mm facut in intregime din carbura. O alta caracteristica interesanta este faptul ca are 3 fete in forma de spirala. Fac toate aceste precizari pentru ca diferenta fata de un cutit de freza obisnuit este fenomenala. In primul rand freza merge mai lin, calitatea taierii este superioara si din cate am observat si depunerile de rasina sunt mult mai putine. Singurul dezavantaj este pretul care e cam de 3x mai mare ca al un cutin obisnui (de firma). Ar mai fi un dezavantaj – daca poate fi numit asa – faptul ca acest cutit este foarte cansant, daca e scapat pe jos exista riscul sa se sparga.

La difuzorul de midbas, marginile interioare au fost tesite.
Forma curbata am obtinut-o folosind un sablon din placaj la care am calculat inainte suprafata astfel incat volumul incintei sa fie cel dorit.

Latura curbata am fixat-o cu cate un surub la capete. Surubul apoi a fost mascat cu un diblu de lemn.

Curbarea peretilor laterali are ca efect aparitia unor colturi la capete (vezi imaginea de mai sus). Eliminarea acestora a fost facuta din nou cu ajutorul frezei, folosind un cutit de 16mm si un ghid de freza (o placa dreapta de MDF plasata pe capete) asa cum se vede in imaginea de mai jos.
Cutia este ansamblata cu ajutorul biscuitilor lamelo.

Bornele urmeaza a fi montate pe o placuta de AL. Lacasul pentru placuta este frezat folosind un sablon. Avand in vedere ca sunt mai multe operatiuni care necesita un sablon asemanator (dar de dimensiuni diferite) am construit un sablon universat\reglabil. Lungimea laturilor poate fi modificata flosind niste suruburi care gliseaza pe o sina.
Sablonul este fixat pe piesa cu ajutorul unei benzi dublu adezive sau cu ajutorul menginelor. In cazul de fata am folosit banda adeziva.

Pe cutie urmeaza sa se aplice furnir natural de stejar. Debitarea furnirului a fost facuta cu un fierestrau circular cu sina (Tracksaw) care se dovedeste a fi un aparat extrem de versatil.
Furnirul este lipit cu prenandez.

Bornele sunt montate pe o placuta de AL de 3mm grosime care este apoi ingropata (Flush mount) in MDF pe placa din spate a boxei.
 Placuta este prinsa de cutie cu niste suruburi de 4mm si piulite cu gheara pentru care am facut niste gauri de 5mm. E – DA – mare smecherie !? Nu e mare smecherie insa doresc sa scot in evidenta burgiul folosit. Este un burghiu Festool, special pentru lemn si plastic. DA – stiu, sunt burghie pentru lemn si la alte firme, burghie pe care le-am folosit si eu pana acum, dar aceste burghie Festool sunt muuuult mai bune ca orice burghiu pe care l-am folosit pana acum. E incredibil ce usor se lucreaza cu aceste burghie si nu o zic doar asa ca sa spun si eu ceva. E drept, pretul acestor burghie este foarte mare, cam de 10x cat pretul unui burghiu normal.

Cutia furniruita si cu un prim strat de lac arata ca in imaginea de mai jos.
In imaginile de mai jos se vad grilele de protectie in lucru.

Dupa ansamblarea cutiei am trecut la masurarea raspunsului in frecventa si a impedantei difuzoarelor in incinta.

Raspunsul in frecventa al TW la o distanta de aprox. 1m, cu gateing la 200hz.

Raspunsul in frecventa al MidWooferului la o distanta de aprox. 1m, cu gateing la 200hz.

Impedanta celor 2 difuzoare in cutie – comparatie
Albastru – 930000
Verde – 18W8434

Cum era normal – dupa masuratori s-a facut simularea pentru filtru. Mai jos sunt prezentate graficile cu rezultatele obtinute.

Raspuns in frecventa simulat
Frecventa de taiere acustica undeva la 2.3khz

Raspuns in frecventa simulat cu TW in faza inversa
Este pusa in evidenta frecventa de taiere precum si fazarea difuzoarelo
r

Impedanta simulata

Functia de transfer
Aici este pusa in evidenta frecventa de taiere electrica

Si in cele din urma – schema filtrului

Filtrul ansamblat

Concomitent cu lucrul la filtru s-au vopsit si incintele, iar apoi am facut masuratorile de verificare cu filtrul pus in functiune.
In imaginile de mai jos avem masuratorile finale ale boxei

Raspuns in frecventa la o distanta de aprox. 1m cu gateing la 200hz

Raspuns in frecventa cu TW in faza inversa

Raspuns in frecventa cu TW in faza si in antifaza – comparatie

Impedanta masurata a incintei
Aici observam o impedanta impecabila. Impedanta se mentine peste 6 ohmi pe toata banda audio.
Deasemenea traseul impedantei este extrem de liniar – fara galme – ceea ce indica
o cutie extrem de rigida lipsita de rezonante nedorite.

In final inca cateva poze cu boxele puse in functiune


De fiecare data cand vreau sa scriu impresii despre sunetul unor boxe facute de mine e foarte greu sa gasesc cuvintele potrivite. Sa ma pun din nou sa scriu despre inalte, medii si bass in parte ar fi plictisitor. Sigur ca da, toate sunt la locul lor, evident in functie de  ceea ce te poti astepta de la difuzoare folosite, iar in cazul de fata avem niste difuzoare bune. E adevarat ca e prima data cand lucrez cu un midbass Discovery si in acelasi timp prima data cand lucrez cu TW 930000, cu toate ca am mai lucrat cu celelate TW din seria Clasic de la Scanspeak.

Dupa cum spuneam, conform asteptarilor, difuzoare foarte bune – inclusiv midbasul , iar sunetul e pe masura. Ar fi multe aspecte prin care s-ar putea descrie sunetul unor boxe – spatializare, soundstage, separarea instrumentelor, etc.. Am ales sa scriu insa despre “emotie”. Am citit niste pareri pe un forum si cineva spunea ca nniiiieeee……. produselor DIY le lipsesc emotia. Eu, care sunt exponentul acestui curent ce as putea sa raspund la asa ceva? Evident ca spun ca e total fals. O boxa, sau un amplificator, sau orice ar fi, nu are emotie. Emotia e in muzica. Boxa doar incearca sa transmita acea emotie cat mai fidel cu putinta.

Va dau un exemplu: de cate ori nu ati auzit la un radio in autocar, sau in masina, sau mai stiu eu pe unde o melodie foarte draga, o melodie care va aduce o amintire placuta, in sfarsit ceva care e legat de suflet, si cu toate ca fidelitatea unui radio de autocar nu se compara cu cea a unui sistem hi-fi, emotia transmisa, simtita este foarte puternica. Asta pentru ca emotia e in muzica, nu in boxele autocarului.

Prin urmare, boxele incearca sa transmita emotia cat mai fidel cu putinta, incearca sa transmita cat mai fidel ceea ce a creat autorul. As mai putea sa fac o comparatie, e ca si cum ai spune ca fotografia unui tablou celebru are sau nu emotie. Fotografia incearca doar sa reproduca cat ma fidel emotia pe care o transmite tabloul original.

Sa revenim totusi la boxele noastre, DIY sau nu, boxele nu au emotie. Cat de bine reusesc insa sa reproduca emotia e o alta poveste si asta tine de gusturile si preferintele designerului. Spre exemplu cineva lasa mediile mai in fata decat ar trebui si asta face ca vocile sa fie reproduse mai vioi, vocea unei femei iese mai in fata scenei stereo – si asa poate sa spuna acel cineva ca in felul asta se transmite mai bine emotia. Evident acest lucru e subiectiv, pentru ca poate sa vina altcineva si sa spuna ca nu ii place ca vocea sa ia prim planul, si evident – nici emotia nu transpira cum ar trebui. Acesta ratiune se poate extrapola pentru orice caracteristica a unei boxe.

Acum – boxele de fata – OV2 bookshelf – transmit sau nu emotie. In opinia mea, ca o boxa sa transmita emotie trebuie sa fie cat mai transparenta, sa reproduca cat mai aproape originalul, sa fie liniara, sa un coloreze. Toate aceste aspecte – eu – incerc sa le ating cat mai bine cu putinta. Problema e ca unii  sau altii (Producatori consacrati sau chiar colegi DIY-eri) cred ca e mai bine ca boxa sa aiba un caracter anume, sa iasa in evidenta cu ceva, sa fie mai vioaie, sa fie mai spectaculoasa, etc.. Toate aceste deziderate nu fac altceva decat sa altereze intr-un fel sau altul inregistrarea, mesajul muzicii , emotia.