THINK OUTSIDE THE BOX

Phoenix Bookshelf 2 cai

 

Bookshelf pe 2 cai cu Seas MP 14 RCY  H422 si Vifa DX25TG09-04

In acest articol am sa prezint constructia unei perechi de boxe bookshelf, de dimensiuni mici, in care am folosit difuzoare si materiale recuperate din alte proiecte, de aici si denumirea de “Phoenix”.

Seas MP 14 RCY  H422 este un difuzor comercializat de Seas in anii 80-90, un veteran al hi-fi-ului contemporan. In cateva cuvinte, este un difuzor de 5″, are membrana din polipropilena, sasiu turnat din magneziu, margine de membrana din caiuciuc, magnet din ferita.

Vifa DX25TG09-04 tweeter  modern (in comparatie cu MP14 RCY) cu membrana de matase de 25mm, flansa din plastic, frecventa de rezonanta  scazuta – 650Hz, magnet din ferita.

 

Seas MP 14 RCY  H422 Vifa DX25TG09-04

 

Parametrii TS – masurati – sunt prezentati in tabelul de mai jos.

 

Seas MP 14 RCY  H422 Vifa DX25TG09-04
D 102.0 [mm]
Re 3.07 [Ohms]
Fs 70.66 [Hz]
Zm 13.12 [Ohms]
BL 5.61 [N/A]
Qms 1.490
Qes 0.455
Qts 0.348
Vas 4.532 [liters]
L10k 0.58 [mH]
n0 0.34 [%]
dBSPL 87.35 [1W/1m]
Ms 10.50 [grams]
Cms 0.48 [mm/N]
D 25.0 [mm]
Re 3.05 [Ohms]
Fs 648.70 [Hz]
Zm 13.39 [Ohms]
Qms 2.860
Qes 0.845
Qts 0.652
L10k 0.06 [mH]

 

Primul pas, ca de fiecare data, este simularea cutiei pentru difuzorul de mid-bas. WinISD spune ca are nevoie de o incinta de aprox. 6Litri cu tuningul portului la 73Hz si  astfel rezulta un F3 (anecoic) de aprox. 66Hz.

Cutiile vor fi facute din MDF cu o grosime de 25mm (baffelul ), in rest 18mm.

 

Baffelul de 25mm realizat prin lipirea a doua placi, una de 22mm si alta de 3mm, cu ajutorul careia se face si ingroparea difuzoarelor in baffle. Am recurs la aceasta metoda din cauza formei mai deosebite a difuzorului de mid-bas. Astfel, am facut un sablon folosit apoi la frezarea formei difuzorului in placa de 3mm.

 

Imbinarea realizata ca de obicei cu ajutorul biscuitilor lamelo. Imbinarea se poate realiza si simplu, fara biscuiti, doar cu aracet. Biscuitii sunt de mare ajutor in alinierea placilor si scurtarea timpului de executie.

Mai jos avem o imbinare uscata – adica fara aracet – pentru  verificare.

Peretii interiori ai incintei au fost captusiti cu folie de bitum. Aceasta masura este necesara pentru a mari capacitatea de absorbtie a peretilor. Folia de bitum este lipita cu ajutorul unui adeziv din spray (un fel de prenandez care se sufla din spray – e mai rapid decat prenandezul obisnuit si se aplica mai usor pe bitum).

Apoi evident imbinarea cu aracet.

Dupa ce aracetul s-a uscat urmeaza slefuirea.

In mod normal urmeaza furniruirea. Aici am folosit furnir natural de stejar peste care am aplicat cateva straturi de lac MAT. Aplicarea furnirului am realizat-o cu lipici de tip prenandez.

Cutia a primit difuzoarele si apoi am trecut in masuratori.

Raspunsul in frecventa al difuzoarelor montate in cutie cu gateing la 200hz 1/3db
Albastru – Vifa DX25TG09
Roz – Seas MP14RCY

 

Impedanta  in cutie

Albastru – Vifa DX25TG09 

Verde – Seas MP14 RCY

 

Dupa masuratori s-a facut simularea pentru filtru de separare. Mai jos sunt prezentate graficele cu rezultatele obtinute.

Raspuns in frecventa simulat

Impedanta simulata

 

Schema filtrului de separare

 

Avand la dispozitie schema filtrului, am trecut la ansamblarea filtrului de separare.

 

In imaginile de mai jos avem masuratorile finale ale boxei

Raspuns in frecventa masurat la o distanta de aprox. 1m cu gateing la 200hz

 

Raspuns in frecventa masurat cu TW in faza inversa

Aici se pune in evidenta frecventa de taiere la 3.4khz

 

Impedanta masurata a incintei
Impedanta se mentine peste 4 ohmi pe toata banda audio.
Deasemenea vedem si acordajul tubului de bass reflex in jurul frecventei de 70hz.

 

In final inca cateva poze cu boxele puse in functiune:

 


 

E, la final se pune din nou intrebarea: cum suna?  Raspunsul este: Foarte Bine. Suna conform asteptarilor si chiar mai mult. Nu as putea sa spun ca exceleaza la ceva anume sau ca ar avea un punct slab. Pur si simplu e o placere sa le asculti. Din experienta mea, in cele mai multe cazuri sunetul bun sau prost al unei boxe este dat de bas. Adica….daca basul e bun si sunetul in ansamblu e bun. Daca basul e prost…. s-a terminat povestea. Nu incerc sa minimezez aportul mediilor si a inaltelor, e clar ca daca ai o medie care urla, din nou – game over. Eu ma refer in cazurile uzuale cand nu sunt probleme mari si se face o evaluare critica.

Revenind la bas, e evident ca din 6 litrii nu o sa scoti 30hz, nici macar 40hz. Din calcule, mica boxuta Phoenix, mai pe scurt PHX  🙂 , ar avea un minim de 66hz la -3db in conditii ideale. Intr-o camera normala, in functie si de amplasare cu siguranta coboara un pic mai jos. E, aici e partea interesanta, intr-o camera de bloc de aproximativ 20mp asemanatoare cu camera mea, apar niste frecvente stationare in jurul frecventei de 55-60hz, unde stationare care sunt destul de greu de controlat prin pozitionare. Datorita faptului ca boxulitele PHX nu coboara mult sub 60hz problema undelor stationare este puternic atenuata si de aici o curatenie deosebita la capitolul bas. Bine, bine, dar atunci cineva poate sa zica nu prea mai este bas. Da, in mod evident se simte o lipsa de low-end, dar spre surprinderea mea nu este foarte deranjanta. Daca incintele coboara pana la un 60hz, cu un bas curat si cu medii-inalte echilibrate, audia este foarte placuta.

Mergand mai departe, am incercat imperecherea boxulitelor PHX cu un subwoofer pentru a compensa lipsa de low-end. Aici, din nou, apar discutii. Puristii vor zice ca in STEREO nu are ce cauta un subwoofer. Cei mai indulgenti vor spune ca e greu sa integrezi un subwoofer cu o pereche de boxe in Stereo. Ambele sunt puncte de vedere valide. Totusi, incercarea mea a dat niste rezultate nesperate. Subwooferul din dotare ( The-cube ) a fost setat la o frecventa de taiere “trece jos” de 50hz, am lucrat putin si la DSP-ul aflat la bordul subwooferului, evident un pic de joaca cu amplasarea in camera si bum… Cea mai buna integrare subwoofer-boxe pe care am auzit-o vreodata. Subwooferul in mod clar dispare complet din peisaj iar senzatia la ascultare este ca si cum ai sta in fata unor boxe mari, cu basi de 12″ dar fara pic de huruiala sau alte efecte asociate cu niste difuzoare mari intr-o camera relativ mica. Surpriza a fost atat de placuta incat de cateva saptamani nu ma pot satura de micutele boxe Phoenix.

In ceea ce priveste sunetul in ansamblu, membrana de polipropilena a difuzorului Seas MP14RCY impreuna cu tweeterul Vifa DX25 livreaza un sunet foarte echilibrat, se completeaza foarte bine unul pe altul. Tweeterul nu este unul cu pretentii, este un tweeter din gama  ieftina dar, spre surprinderea mea nu se simte deloc acest lucru, cel putin in aceasta combinatie ai zice ca este un tweeter cel putin de 3x mai scump. O fi din cauza matching-ului cu mid-wooferul Seas, sau din cauza atenuari excelente a undelor stationare de la 55-60hz, nu stiu de ce dar pur si simplu suna fenomenal pentru ce este.