THINK OUTSIDE THE BOX

OV2 – Standfloor 3 cai

Floorstander pe 3 cai cu ScanSpeak 22W8857T00 , ScanSpeak 15W8531K00 si ScanSpeak D3004-660000

 

Difuzoarele au fost alese cu un singur lucru in gand: performanta maxima. ScanSpeak 22W8857T00 woofer din seria Revelator, are  membrana din aluminiu de 8″, margini de membrana de cauciuc, sasiu turnat din magneziu, motor SD1.

ScanSpeak 15W8531K00 midbas din aceeasi serie Revelator cu membrana de 5″ din carton, asa numita “sliced paper”, margini de membrana de cauciuc, sasiu turnat din magneziu, suportul bobinei din Kapton, motor SD1. Membrana este in esenta din carton cu niste incizii care sunt umplute cu o rasina. Cu aceasta tehnologie se controleaza foarte bine rezonantele din membrana si evident asta inseamna un breakup foarte bland.

ScanSpeak D3004-660000 tweeter din seria Iluminator cu membrana de matase de 25mm, flansa din aluminiu, frecventa de rezonanta foarte scazuta – 470Hz, magneti de neodymium  in configuratia AirCirc System, motor SD2. Acest tweeter asigura un raspuns in frecventa liniar pana peste 30khz precum si un raspuns Off-axis de exceptie.


(click pe imagini pentru a vedea proprietatile difuzoarelor)

 

 
ScanSpeak 22W8857T00
http://www.loudspeakershop.eu
ScansSpeak 15W8531K00
http://www.loudspeakershop.eu
ScanSpeak
D3004 – 660000
http://www.loudspeakershop.eu

Parametrii T\S – masurati – sunt prezentati in tabelul de mai jos.

 

ScanSpeak  22W8857T00
ScansSpeak 15W8531K00
  ScanSpeak
D3004 – 66000
D        174.0    [mm]
Re       6.40    [Ohms]
Fs       33.65    [Hz]
Zm       85.44    [Ohms]
BL       8.77    [N/A]
Qms      7.385
Qes      0.598
Qts      0.553
Vas      52.300     [liters]
L10k     0.28    [mH]
n0       0.32    [%]
dBSPL      87.12    [1W/1m]
Ms       33.97    [grams]
Cms      0.66    [mm/N]
D        111.0    [mm]
Re       5.87    [Ohms]
Fs       45.09    [Hz]
Zm       66.41    [Ohms]
BL       6.79    [N/A]
Qms      5.423
Qes      0.526
Qts      0.480
Vas      11.240     [liters]
L10k     0.24    [mH]
n0       0.19    [%]
dBSPL      84.81    [1W/1m]
Ms       14.58    [grams]
Cms      0.85    [mm/N]
D     25.0 [mm]
Re    3.06 [Ohms]
Fs    473.70 [Hz]
Zm    20.75 [Ohms]
Qms   5.258
Qes   0.909
Qts   0.775
L10k  0.39 [mH]
 
Pentru debitarea placilor din MDF am folosit un circular cu sina, circular cu ajutorul caruia aceasta sarcina e floare la ureche. Nu mai spun de precizia foarte mare si calitatea excelenta a taieturii.

Placilor debitate le-am facut apoi acele incizii paralele de-a lungul suprafeteii, incizii necesare pentru curbarea panourilor laterale ale cutiilor.
Forma curbata a capetelor si a ranforsarilor a fost obtinuta cu ajutorul unui sablon si o freza de copiere.
Gaurile pentru difuzoare sunt taiate cu ajutorul frezei.

 

Pe interior gaurile difuzoarelor au fost tesite la 45 grade.
Ansamblarea  cutiilor se face cu deja clasicele chingi si apoi fantele din panourile laterale sunt umplute cu un amestec de aracet cu praf de firez. 

 

Capetele si ranforsarile sunt fixate cu ajutorul  holtzsuruburilor. Aici am adus o mica noutate si anume felul in care am acoperit aceste gauri. Pana acum am folosit ghit si rezultatele nu erau grozave. Datorita diferentei cu care absoarbe si degaja umiditatea MDF-ul respectiv ghit-ul, aceste gauri ies in evidenta chiar daca sunt acoperite cu furnir.  
Solutia pentru aceasta problema este folosirea unor capacele din lemn. Aceste capacele sunt taiate dintr-o placa de lemn la masina de gaurit verticala cu ajutorul unui cutit special. Cum capacitatea de absorbtie si degajare a umiditatii a lemnului este foarte apropiate de cea a MDF-ului gaurile vor fi invizible.

 

In continuare s-au atasat panourile din spate cu ajutorulu biscuitilor Lamelo, cu aracet din belsug si din nou chingi.

Pentru finisaj s-a optat la o acoperire cu furnir a partilor laterale si de vopsire a panoului frontal. Furnirul l-am aplicat clasic cu ajutorul prenandezului. De mare ajutor mi-a fost faptul ca fasiile de furnir au fost lipite laolalta in fabrica la dimensiunile cerute de mine. 

Asa cum am amintit mai sus, fasiile de furnir au venit lipte si au avut o latime de aprox. 45cm, dar cu toate astea a fost necesar sa debitezt bucatile la dimensiunlie finale. Din nou, de mare ajutor mi-a fost circularul cu sina. Am reusit sa fac taieturi foarte rapid fara ca furnirul sa se rupa sau sa se cojeasca pe margini.
De mare ajutor mi-a fost si freza cu talpa care se poate inclina. Dupa cum se vede in imagini decuparea la nivel a furnirului a mers impecabil. La suprafetele cu unghiuri drepte se poate folosi orice freza verticala cu un cutit de copiere, dar in cazul acesta, unde avem un unghi de vreo 70 grade treaba e diferita. Inainte taiam in mare excesul cu un cuter si apoi slefuiam la nivel. Aceasta operatiune era riscanta pentru ca furnirul putea sa crape sau sa se rupa pe unde nu trebuia.  In concluzie – freza cu talpa reglabila in unghi m-a scutit de ceva munca.

Dupa ce am terminat cu furnirul am pregatit bafelul (partea frontala) pentru vopsit (ghituit, slefuit, dat cu spritzghit, iar slefuit – pana am obtinut o suprafata cat mai neteda) si apoi bafelul a fost lipit de restul cutiei similar cum am lipit partea din spate – adica biscuiti Lamelo, aracet, chingi. Bafelul urmeaza a fi vopsit dupa ce e prins de cutie deoarece si pe cutie se vor vopsi (peste furnir) niste motive de design.
Asa cum am spus mai sus pe cutie se vor aplica niste motive de design prin urmare curia este pregatita pentru a primi stratul de vopsea. Aici am folosit tehnici impumutate de la vopsitorii AUTO, si anume, am aplicat fasii de banda de adeziva (masking tape) in locurile unde urmeaza a fi dat cu vopsea, iar partile care nu sunt vopsite sut protejate cu hartie si banda adeziva. 

Voila – dupa stratul de vopsea cutiile arata cam asa :
Dupa vopsea am amplicat inca cateva straturi de lac.
Dupa uscarea lacului s-au montat difuzoarele in cutii si am trecut la masuratori de SPL si impedanta.
In graficul de mai jos avem SPL-ul celor 3 difuzoare suprapuse. Nu am insistat pe aceste masuratori deoarece am mai lucrat cu aceste difuzoare, apoi toata lumea stie ca au un SPL curat, fara surprize neplacute. Singurul element de noutate este wooferul 22W8857T00. Acesta are o membrana de AL ceea ce explica neliniaritatile de peste 1.5khz depictate cu linia ROZ. Dupa cum se stie AL are un breakup urat – ceea ce se vede si in acest caz, dar wooferul va fi folosit pana la 200hz – prin urmare nu ne deranjeaza.
i
 
 Raspunsul in frecventa al difuzoarelor montate in cutie cu gateing la 200hz 1/3db
Rosu – TW 660000
Albastru – 15W8531K00
Roz – 22W8857T00
Mai jos avem impedantele deifuzoarelor montate in cutie. Nici aici nu sunt multe de comentat, totul e in grafic cum se zice (si la propriu si la figurat ).
 Impedanta difuzoarelor in cutie
Verde – TW 660000
Roz – 15W8531K00
Albastru – 22W8857T00
Masuratorile obtinute mai sus au fost introduse in simulator si mai jos avem rezultatele simulari. 
Raspunsul in frecventa simulat
Raspunsul in frecventa simulat cu media in antifaza
Impedanta simulata
Schema electrica a filtrului
Aici doresc sa fac cateva observatii. In primul rand as sublinia faptul ca TW si difuzorul de medii sunt legate in antifaza electrica. Apoi, in chenarele portocalii avem bobinele cu DCR-ul propiu aferent. In rest – este un filtru clasic de ordin 2 cu mentiunea ca la difuzorul de bas s-a folosit o retea de egalizare care a fost necesara datorita bobinei foarte mari de la intrare, bobina care a umflat putin basul in zona 50 – 100hz.

PCB – filtru

Valorile Componentelor din filtru

C L R
C1-100uF/400V/MKP
C2-10uF/400V/MKP
C3-100uF/400V/MKP
C4-5.6uF/400V/MKP
C5-220uF/100V/Electro
L1-6.8mH/0.390ohm
L2-0.82mH/0.470ohm
L3-8.2mH/0.47ohm
L4-0.15mH/0.15ohm

L5-47mH
R1-1ohm/10W
R2-3.3ohm/10W
R3-RDC-L2
R4-RDC-L3
R5-RDC-L1
R6-RDC-L4
R7-1ohm/10W
R9-10ohm/10w
R9-10ohm/5W
R10-3.3ohm/5W
In cele ce urmeaza sunt prezentate imagini din timpul executiei filtrului. 

Masuratorile finale de verificare sunt dupa cum urmeaza:

 

Raspuns in frecventa final masurat cu gateing la 100hz 1/3dB
Raspuns in frecventa final masurat cu media in antifaza si gateing la 100hz 1/3dB
Albastru – dif medii in faza normala
Rosu – dif medii cu faza inversata

 Impedanta masurata a boxei
De remarcat in aceasta imagine este faza electrica a boxei care este surprinzator de liniara ceea ce face ca boxa sa fie relativ usor de condus si de un amplificator mai modest in ciuda impedantei de 4 ohmi.
Un alt aspect de observat este ca in ciuda faptului ca avem 2 difuzoare de 8ohmi in paralel impdenta minima este de 3.9ohmi.

 

Ca si impresii generale – un sunet detaliat dar in acelasi timp relaxat. Pot sa afirm cu tarie ca aceste doua aspecte se impaca foarte bine si asta datorita Tweeterului ScanSpeak D3004-660000 – unul dintre cele mai bune TW din matase ce se poate cumpara – daca nu cel mai bun – cu siguranta in topul tweeterelor de orice fel.
Apoi, ar mai fi o chestieune care doresc sa o lamuresc putin. Mie imi place sunetul neutru, liniar, relaxat, sunet care unora le pare plictisitor fara vlaga, fara viata. Din acest motiv in imaginea de mai jos avem doua variante de atenuare a TW, atenuare reazizata cu ajutorul rezistorului R7. In proiectul prezentat mai sus R7 are valoarea de 1ohm depictata mai jos cu linia verde, setare care scoate inaltele un pic mai in fata, da un pic de stralucire in plus sunetului. Pentru un sunet mai liniar, mai relaxat sau mai laid back, valoarea rezistentei R7 va fi 2ohmi ceea ce va rezulta intr-un raspuns in frecventa depictat cu linie rosie in imaginea de mai jos.

 


 

Si in final cateva imagini cu boxele in actiune.


 

 

Ca si impresii dupa cateva zile de testare si ascultatat pot spune ca  avem  un soundstage MARE, amplasarea instrumentelor si vocilor este facuta cu precizie maxima. Sunetul are adancime, profunzime si un echilibru tonal foarte bun. Vocile sunt prezentate natural, fara silibante dar in acelasi timp inaltele sunt prezente cu detalii fine bine plasate in spatiu de auditie.

Basul prezentat de ScanSpeak 22W8857G00 este ferm si precis.  Asta nu inseamna ca NU este bas… oooo ESTE si coboara foarte jos.
Una peste alta e greu sa gasesti defecte unui sistem realizat cu difuzoare de acest calibru. Se poare mai bine ??? Cu siguranta ca se poate si mai bine, mai sunt si alti producatori care fac difuzoare asemanatoare ca pret si calitate, sau chiar mai bune. Apoi trebuiesc luate in considerare gusturile si filozofiile de sunet care difera de la persoana la persoana si de la producator la producator. Ceea ce cred eu ca este important e ca fiecare sa isi gaseasca sound-ul preferata si sa investeasca in directia respectiva. Se pot construi incinte acustice cu o variateta mare de traductoare, de la difuzoarele de masina pana la cele Pro, sau de la TW cu membrane de plastic la TW ribon paleta este foarte larga. Pentru gustul meu, proiectul prezentat mai sus este unul foarte bun, cu greu se poate obtine ceva mai bun (repet, pt. gustul meu).